Jak to bude s EET? (kdo, kdy, postup zavedení)

Tomáš Buchwaldek -

Koho se týká elektronická evidence tržeb neboli EET?

EET se Tě týká, pokud máš příjem/tržby ze své podnikatelské činnosti a zároveň tento příjem dostáváš prostřednictvím hotovosti, platební kartou, směnkou nebo obdobnými platidly. Příjem tržeb na bankovní účet EET nepodléhá.

EET
Fáze Segment CZ-NACE Od kdy
1. Ubytování, stravování a pohostinství 55, 56 od 01.12.2016
2. Maloobchody a velkoobchody 45, 46, 47 od 01.03.2017
3. Podnikatelé provozující všechny ostatní činnosti, např. svobodná podnikání, doprava a zemědělství všechny ostatní, které nejsou zařazeny do 4. fáze od 01.03.2018
4. Vybraná řemesla a výrobní činnosti 13-17,20.4,22,23,25,31-33,43,95,96 od 01.06.2018

EET od 1.12.2016

První fáze EET se bude týkat UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ a POHOSTINSTVÍ.

Ubytování:

  • krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, ubytovny apod.

Stravování a pohostinství

  • restaurace, hospody, kavárny, kantýny…
  • pouze tržby za stravovací služby určená k okamžité konzumaci na místě
  • stravování a pohostinství je podmíněno existencií provozovny

Provozovnou se rozumí ohraničené místo, tj. „veřejně nesdílený prostor“. Není podstatné, zda se jedná o stavebně ohraničený prostor (nemovitost), ale zda je v zásadě zamezeno využívaní běžným kolemjdoucích (předzahrádka,  jídelní vůz ve vlaku).

Např. McDonald ‘s:

  • jídlo tady – musí evidovat tržby již v první fázi od 01.12.2016
  • jídlo s sebou – musí evidovat tržby až ve druhé fázi od 01.03.2017

Povinnosti před zahájením EET:

  1. Žádost o autentizační údaje prostřednictvím datové schránky, plné moci nebo ústně do protokolu.
    • rvání max. 4 dny
    • Když chceš žádost o autentizační údaje nechat na někoho jiného, je důležité, aby na to byla sepsaná zvláštní plná moc, kde bude uvedené, že zplnomocňuješ člověka na „Podání žádosti a převzetí přihl. údajů“.
      Naše doporučení: zplnomocni svého poskytovatele pokladního zařízení a software. Lepší poskytovatel tuto administrativu vyřídí za Tebe a nainstaluje Ti pokladnu v provozovně připravenou k okamžitému použití!
  2. Zřídit pokladní zařízení, počítač, notebook, tablet nebo chytrý telefon s příslušným software, připojením na internet a tiskárnu
  3. Oznámit údaje o provozovně/provozovnách
    • název provozovny, typ provozovny, stav, převažující činnost a lokalizační údaj
  4. Evidenční povinnost
    • vzniká nejpozději v okamžiku uskutečněné evidované tržby, jsi povinen zaslat datovou zprávou údaje o tržbě a vystavit účtenku
  5. Informační povinnost
    • Podnikatel je povinen mít na místě, kde se uskutečňuje evidovaná tržba, umístěno informační oznámení, které je viditelné a čitelné.

Obsah inf. oznámení:

Běžný režim:

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

Zjednodušenný režim:

„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje ve zjednodušenném režimu, tzn. že je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 (kalendářních) dnů.“

Zpříjemnění EET na závěr (pouze pro FO)

Podnikatel FO si bude moci odečíst jednorázovou slevu na dani za rok, ve kterém je povinen poprvé evidovat tržbu. Mimořádná sleva na dani z příjmů činí 5 000 Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevou na poplatníka.

Příklad: Poplatník má základ daně 200 000 Kč. Základní sleva je 24.840 Kč. 15 % ze ZD je 30 000 Kč. Mimořádná sleva na dani činí rozdíl 24 840 Kč a 30 000 Kč. Rozdíl je 5160 Kč. Podnikatel si uplatní 5 000 Kč mimořádnou slevu, protože to je maximum.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


...a kdy naskočíte na palubu vy?