Které vánoční dárky si můžu nechat daňově uznat?

Andrea Kaufmanová -

Jak a čím obdarovat obchodní partnery a klienty, aby sis náklady spojené s nákupem mohl uplatnit jako daňově uznatelné příjmy?


Vánoční dárky? Jak si je nechat daňově uznat


Obecně platí, že náklady na reprezentaci patří mezi nedaňové náklady. Existují ovšem výjimky, které umožňují tyto náklady zahrnout mezi daňové náklady, a dokonce si z nich odpočíst DPH.

Reklamní předměty z pohledu daně z příjmů

Aby sis mohl reklamní a propagační předměty zahrnout do daňových nákladů, musí být opatřeny logem nebo ochrannou známkou poskytovatele.

Jednotková cena dárku nesmí přesáhnout hodnotu 500 Kč bez DPH. Ovšem pozor – do jednotkové ceny se započítávají i náklady související s pořízením tohoto dárku, do kterých patří například přepravné nebo obaly.

Poslední podmínkou, kterou musíš splnit, je skutečnost, že dárky nepodléhají spotřební dani. Jedinou výjimkou je tiché víno. Dle zákona o spotřebních daních se za tiché víno považují vína, která nejsou šumivým vínem a která jsou uvedena pod vyjmenovanými kódy nomenklatury. V podstatě jde o o vína bez bublinek.

Po splnění všech podmínek mohou být náklady na pořízení propagačních předmětů zahrnuty do daňových nákladů. Může se však stát, že kontrolní orgán finančního úřadu bude požadovat prokázání daňové uznatelnosti. Doporučujeme proto, aby na faktuře nebo dokladu bylo uvedeno, že předmět je opatřen logem firmy. Vhodné je též pořídit fotografii reklamního dárku. Vyhneš se tak případným nepříjemnostem.

Reklamní předměty z pohledu daně z přidané hodnoty

Aby sis mohl odpočíst DPH na vstupu při nákupu dárků pro své obchodní partnery, musíš splnit několik podmínek.

Pořizovací cena musí být stejná jako v případě zákona o dani z příjmů – cena jednoho dárku tedy nesmí přesáhnout 500 Kč bez DPH. Další podmínkou však je, že dárek musí být poskytnut v rámci ekonomické činnosti.

V případě splnění těchto podmínek není třeba vystavovat fakturu a odvádět DPH.

Čím obdarovat?

Mezi časté reklamní předměty věnované klientům a obchodním partnerům patří láhve vína, propisky, hrníčky, kalendáře, diáře nebo dárky z oblasti elektroniky jako USB disky. Dále jsou to často dárky ručně vyrobené nebo dárky podporující charitativní účely.

Reklamním předmětem se považuje konkrétní věc, která má svou samostatnou užitnou hodnotu. Různé vouchery a poukázky na zboží a služby tedy nelze zahrnout do daňově uznatelných nákladů.

 

Pokud tě k tomu zajímá cokoliv dalšího, neváhej se nám ozvat. Jsme spolu přece na stejné lodi. ;)

8 komentářů: “Které vánoční dárky si můžu nechat daňově uznat?”

  1. Dobrý den,

    Vaše video mi bylo velice prospěšné. Má otázka zní, spadají sem i balíčky, ve kterých jsou 4 druhy medů od soukromého včelaře?

    Děkuji za odpověď.

    • Hezký den, Barboro, pokud budou balíčky medů do ceny 500 Kč bez DPH a opatřené logem firmy, je možné je považovat za reklamní předmět.

  2. Dobrý den, mohl bych se Vás prosím zeptat, jak je to na Slovensku? Nebo zdali byste mě neodkázala na nějaký zdroj. Děkuji mnohokrát.

  3. Dobrý den,
    pokud budu mít souhrn předmětů (klobása,med,láhev vína) ty nebudou opatřeny logem, ale celý dárkový balíček je v tašce s logem. Dá se toto uplatnit?
    Děkuji

  4. Dobrý den,

    je nutné vydané reklamní a propagační předměty opatřené logem a splňující jednotkovou cenu dokládat finančnímu úřadu seznamem obdarovaných (zákazníci, návštěvníci veletrhu, účastníci kulturních akcí)?

    Firemní účetní mi doslova říká, že „je to potřeba mít doložené, kontrola z FÚ to většinou vyžaduje a pokud to firmy nemají, hrozí vysoké pokuty.“

    V některých případech je ale seznamy získat nereálné nebo nesmyslné a nechci si je vymýšlet.
    Velice děkuji za odpověď.

    • Hezký den, Renato, v případě kontroly bude finanční úřad požadovat důkaz o tom, že byly předměty skutečně využity jako propagační – tedy nejčastěji opatřeny logem firmy. Pokud předměty vyfotíte, mělo by to být podle mě dostačující. Seznam obdarovaných dle mého názoru není povinností, spíše může posloužit jako další důkaz, proč jste propagační předměty nakoupili. Pokud nakoupíte třeba vína s logem pro své klienty, tak jistě budete vědět, komu jste je dali. Pokud ale rozdáte propisky na veletrhu, tam je opravdu nereálné vést rozumnou evidenci. Doporučujeme orientovat se podle hodnoty rozdávaných dárků – čím více důkazů budete mít, tím líp.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *