V zisku, ale bez peněz. Jak je to možné?

Kateřina Davidová -

Někdo je v zisku, ale bez peněz. Někdo je ve ztrátě, ale v pohodě. Jak je to celé možné? Podívali jsme se na častou chybu podnikatelů a starou dobrou obálkovou metodu.


V zisku, ale bez peněz. Jak je to možné?


Jak je možné, že řada podnikatelů si stěžuje, že nemá na platbu vysokých daní, i když tím pádem má i vysoký zisk? Jak je možné, že řada velmi ziskových podniků stejně nemá peníze a požaduje dlouhou splatnost faktur? Jak je možné, že i když mám spoustu peněz, můžu být vlastně ve ztrátě?

Tím důvodem je kritická chyba nejen u začínajících podnikatelů, která tkví v tom, že netuší, jaký je rozdíl mezi výnosem a příjmem nebo jaký je rozdíl mezi nákladem a výdajem.

Rozdíly mezi důležitými pojmyPředstavme si, že máme časovou osu, kdy vznikají náklady a výnosy. Začněme tím, že nejdřív zboží nakoupíš na fakturu, kterou ale zaplatíš až za 14 dní. Zboží poté opět prodáš na fakturu konečnému odběrateli, který ji také uhradí až za nějakou dobu. Období mezi tím, kdy jsi zboží nakoupil, a kdy jej prodal na fakturu, je období mezi výnosem a nákladem. Když tyto mezníky porovnáš, zjistíš, jestli jsi, nebo nejsi v zisku.

Období mezi tím, kdy zaplatíš fakturu, a kdy dostaneš zaplaceno za fakturu od odběratele, je období mezi výdajempříjmem. Podle něj zjistíš, jestli máš, nebo nemáš peníze na účtě nebo v hotovosti. Právě toto období je pro podnikatele nejkritičtější, jelikož se můžeš nacházet v zisku, ale fakticky ještě nemít peníze.

 

Časová osa nákupu a prodeje zboží

 

Co s tím? Na období mezi příjmem a výnosem je vhodné vytvořit rezervy. Můžeš použít třeba starou dobrou obálkovou metodu nebo využít externí zdroje financování jako kontokorent nebo úvěr. Doporučuji veškeré příjmy, které obdržíš, procentuálně rozdělit na různé bankovní účty v téže bance, abys s nimi mohl kdykoliv disponovat a mít o nich přehled.

 

Obálková metoda

 

Především je však nutné detailně sledovat veškeré výdaje, porovnat je se svými příjmy a na konec procentuálně každý příjem rozdělit třeba podle výše uvedeného schématu.

Tím by se nemělo stát, že utratíš peníze, které nejsou Tvoje. A když už se tak stane, budeš to mít dopředu naplánované.

Vhodná procenta lze zjistit z dobře vedeného účetnictví, kalkulací nákladů na tvořené produkty nebo třeba z našeho on-line reportingu, ve kterém ihned po zaúčtování vidíš, jak na tom momentálně Tvoje podnikání je. Domluv si s námi schůzku a řekneme Ti o něm víc.


Pokud Tě k dané problematice zajímá cokoliv dalšího, neváhej se nám ozvat. Jsme spolu přece na stejné lodi. ;)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *